Kom igång!

All typ av fysisk aktivitet eller träning kan vara positiv för hälsan och en effektiv viktnedgång. Med ökad viktnedgång följer även andra förbättringar av hälsan så som lägre blodtryck, blodfetter och blodsocker mm., vilket gör att man kan se fram emot ett friskare och längre liv.

Man inte bara förbättrar sin långsiktiga hälsa utan man känner sig också friskare, mindre stressad och sover bättre. Det som gör att vi sällan kommer iväg för att motionera är tidsbristen. Vardagslivet ger många möjligheter till motion, som vanligen inte kräver någon större omläggning av din planering.

  • Ett första steg kan vara att börja med att öka på sin vardagsaktivitet genom att t ex gå och handla, ta trapporna, cykla till jobbet och promenera efter lunch.
  • Ett annat alternativ är att motionera hemma med hjälp av olika redskap eller träningsappar med färdiga träningsprogram. Bestäm dig för vad du vill börja med!
  • Fundera på när du har som mest tid och lägg upp en plan som du kan prova och utvärdera efterhand. Planering är A och O och det kan vara bra att avsätta ett par tider i veckan för att inget annat ska komma i vägen.

KOM IHÅG! Ett träningspass någon gång per vecka kan inte kompensera för total brist på vardagsmotion. Det är mycket bättre att först bygga upp rutiner med rörliga vardagsaktiviteter. När de väl sitter så kan man lägga till mer planerade träningspass. Följ antal steg du går varje dag via mobilen eller en sportklocka så får du ett konkret kvitto på förändringen.

Tänk på att börja lugnt om du inte motionerat på länge. På så vis undviker du både att tröttna och att skada dig. Att promenera är ofta en bra start och dessutom väldigt flexibelt, eftersom du väljer hur långt du går och hur utmanande väg du tar – med eller utan uppförsbackar, trappor och så vidare.